Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Promosi Gempak | Bolehkah Menipu Untuk Tujuan Marketing Dalam Perniagaan Atau Mempromosikan Sesuatu?

PROMOSI GEMPAK | Bolehkah menipu untuk tujuan marketing dalam perniagaan atau mempromosikan sesuatu? Bila datang demam isu perayaan atau hujung tahun, banyaklah jualan murah. Sana sini ada promosi. Kita sebagai pengguna kena bijak memilih. Jangan terpedaya dengan promosi yang sengaja diada-adakan. Sedangkan ianya tidak benar. Indah khabar dari rupa gitu!


PRODUK YANG TERBAIK DAN BERKESAN


Ramai yang claim ayat ni kan. Jual apapun, banyak betul kegunaannya. Kitalah kena selidik dahulu, jangan main beli jer. Rugi duit tu nanti. Tak ada jalan singkat untuk ita dapatkan sesuatu. Lepas tu, testimoni yang manis aje. Ramai yang cakap best, berkesan dan berbaloi-baloi. 


DISKAUN 50% HINGGA 70 % JUALAN PENGHABISAN STOK


Aduh duh,. siapa yang tak terpengaruhi bila dengar diskaun banyak macam tu. Janganlah terus percaya. Korang tengok dulu, iye ke diskaun tu. Ke peniaga menukar tag harga untuk mengelirukan kita sahaja.





Ok, di sini, Cik Rose sertakan duduk kasus dan jawapan mengenai penipuan dalam perniagaan dari sudut promosi. Rujukan : SINAR HARIAN



SOALAN: Bolehkah menipu untuk tujuan marketing dalam perniagaan atau mempromosikan sesuatu?


JAWAPAN:  Tujuan pemasaran ialah sebagai cara untuk memperkenalkan suatu perniagaan kepada masyarakat, melalui produk yang dibentuk oleh perniagaan tersebut. Maka di atas tujuan inilah, para peniaga melaksanakan aktiviti pemasaran untuk memperkenalkan produk atau barang jualan kepada masyarakat. Pemasaran juga dilakukan bagi melonjakkan hasil pendapatan daripada suatu keadaan kepada suatu keadaan.

Atas tujuan ini beberapa penipuan dilakukan bagi mencapai tujuan di atas. Penipuan ini sama ada dilakukan secara lisan, atau melalui penulisan di sosial media. Antara kaedah yang dipakai ialah menulis kisah-kisah rekaan di media umum perihal sesuatu perkara, sama ada cerita rumah tangga, atau kemalangan yang direka-reka. Terdapat juga kaedah mempamerkan bahawa perniagaannya di kunjungi ramai orang, dengan mengupah orang untuk melaksanakan fake review dan pelbagai lagi bentuk penipuan.

Hukum Marketing (Secara Umum), Islam menghalalkan segala urusan jual beli secara umumnya yang tidak berkait dengan riba. Sepertimana firman ALLAH SWT dalam Surah al-Baqarah: 275.

Berdasarkan nas Al-Quran di atas, aturan melaksanakan aktiviti marketing ialah harus menurut kaedah fiqh, iaitu wasilah (medium untuk mencapai sesuatu tujuan)akan mengambil aturan maqasid (tujuan).

Secara umumnya Islam sangat mementingkan nilai kejujuran dalam semua urusan seharian. Namun begitu, terdapat begitu banyak nas-nas yang menyebut secara khusus sekaligus mengatakan betapa pentingnya kejujuran dalam urusan perniagaan dan jual beli. Antaranya, yang dinyatakan dalam Surah al-Rahman ayat 9.

Syeikh Tantawi dalam mentafsirkan ayat ini menegaskan bahawa ALLAH telah mensyariatkan keadilan dan melarang sama sekali untuk melanggar batasan. Seruan ini ialah untuk diaplikasikan sepanjang kehidupan terutama dalam timbangan (urusan perniagaan) yang mana urusannya sering berlaku sesama manusia. (Lihat Tafsir al-Wasit, 14/131)

Sebagai tanggapan terhadap kejujuran yang diamalkan dalam perniagaan, peniaga bukan sahaja menerima laba di dunia dengan laba berlipat kali ganda dan menerima kepercayaan daripada pelanggan, namun turut diberi keistimewaan secara khusus di akhirat.  

Islam sangat tegas dalam hal penipuan. Hal ini boleh kita lihat dengan terang bagaimana kemurkaan ALLAH sampai adanya sebuah surah khusus di dalam Al-Quran yang mencela dan mencelakakan golongan melaksanakan penipuan.

Kesimpulan, marketing hukumnya ialah harus bila bebas daripada kasus yang diharamkan. Kejujuran dalam perniagaan ialah satu kasus yang tinggi akhlaknya dalam Islam sampai disebutkan secara khusus kedudukan para peniaga di dalam syurga.Penipuan ialah satu kasus yang ditegah di sisi Islam dalam sebarang urusan khususnya perniagaan.

SUMBER: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan





Sumber http://inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com/